K. Zetnik 135633, Bestendig voor ogen, [1989], 74-75 "... waar zijn de engelen?" "In de hemel!" "... Hoe komt het dan, ..., dat je niet vraagt: als de engelen boven in de hemel wonen, hoe kan het dan dat de Schrift ons vertelt dat Jakob eerst ziet dat de engelen de ladder opklimmen en pas daarna de ladder weer afkomen? Hoe kan dat? Het zou net andersom moet zijn, nietwaar? Hij zou eerst de engelen naar beneden hebben moeten zien komen, nietwaar?"
Merrill C. Tenney, Pictorial Encyclopedia of the Bible, [1976], Vol. 5: p.1059-1061 A staged or stepped temple tower. This architectural form was developed in the third millennium B.C. in babylonia from a low temenos or platform supporting a shrine (as at Erech and 'Ugair) to the massive sevenstrory brick towers like Etemenanki "Building which is the foundation platform of heaven and earth" associated with the temple of Marduk at Babylon named Esagila ("whose top is [in] heaven") measuring 295 square ft. at the base about the same height. Access to each level was by a ramp or stairway (which some link with the ladder of Jacob's dream in Gen 28:12). On the top of this "artificial mountain" was a shrine where the god of the city was believed to descend to have intercourse with man in special rites. Several ziggurats have been excavated, those at Ur, Ashur and Choga Zambil being the best known and preserved. The "Tower of Babel" (Gen 11:1-5) might have been a ziggurat since they are top be found in all principal Mesopatamian cities.
Vertaling Bijbel, Kanttekeningen SV, [], En [15]hij droomde; en ziet, een ladder was gesteld op de aarde, welker [16]opperste aan den hemel raakte; en ziet, de [17]engelen Gods klommen daarbij op en neder. 15. Te weten, een droom, dien God buiten order hem toezond, om hem enige verborgen en heilige zaken te openbaren. Zie ook van zodanige goddelijke openbaring, boven, hfdst.20 vs.3. 16. Hebr. hoofd. 17. Versta hier, de goede, heilige engelen.